...

Metabolické zdravie

Metabolické zdravie

Je opakom metabolického poškodenia. Jedným zo znakov metabolického zdravia je zvýšená funkčnosť bunkových mitochondrií. Ich aktivita sa dá kvantifikovať (odmerať) spiroergometrickým vyšetrením. Ak chcete nadobudnúť vyššie metabolické zdravie, musíte dosiahnuť, aby vaše mitochondrie "tvrdšie" pracovali vo váš prospech, aby ste ich mali čo najväčší možný počet (najmä v dôležitých orgánoch ako mozog, srdce) a samozrejme aby odumierali čo najmenej (apoptóza). Jedným s kritériom je udržiavať svoj metabolizmus v metabolickej zóne. Kritéria a štandardy pre budovanie vyššieho metabolického zdravia u širokej verejnosti sme stanovili v nasledovnom odseku. Základné nástroje na meranie metabolickej reality budú spiroergometrické vyšetrenia a nástroje ako napríklad aplikácia MET/FLEX.

 

UPOZORNENIE: Informácie v slovníku slov nepopisujú vybraný pojem maximálne vyčerpávajúcim spôsobom. Veríme však, že slovník slov vám pomôže lepšie chápať nie len význam jedného slova, ale aj celý kontext odborných článkov, ktoré pre vás pripravujeme. Veríme, že aj vďaka takejto drobnosti sa môžete stať lepšou verziou samého seba ešte rýchlejšie, ako kedykoľvek predtým. V prípade, že máte akékoľvek zdravotné komplikácie, je potrebné aby ste svoj problém riešili s príslušným odborníkom.

 

Súvisiace komentáre

Vlado
Pridané: 25.03.2017, 23:34
Pridané: 25.03.2017, 23:34
Prebehol som to len velmi rychlo, ale nevidim tam info (mozno som prehliadol) ze tuky zvysuju inzulin. Videl som tam ze bielkoviny zvysuju inzulin, co je pravda ak ich je viac ako potrebujes na regeneraciu svalov (zvycajne nad 1g / kg aktivnej telesnej hmoty). Cely clanok by sa dal povazovat za fajn, keby v nom boli vystihnute vsetky fyziologicke ucinky inzulinu na metabolizmus (pozri na googly "inzulin a jeho metabolicky efekt" v EN) a pokial by sme nezili v obezogennom prostredi - cize v takom, ktore nas degeneruje, robi tucnejsimi, kde furt sedime, potraviny su podradne a - s prevahou priemyselne vyrabanych sacharidou vsade okolo nas.

Kto je dnes ten zdravy jedinec ktoremu nevadia vyssie hodnoty glukozy / inzulinu? Co je definicia zdravia? Ten kto ma viac svalov? Ano ten bude lepsie znasat vyssie hodnoty inzulinu - cize aj sacharidov a jeho celkova individualna sacharidova tolerancia bude vysoka. Ale je zdravy aj ten kto cely den sedi na zadku, ma slaby spanok, ma uz nadvahu (aj skritu - napriklad stihla zena nad 30% tuku = bezny jav), alebo ten kto ma malo funkcnych svalov? Tyto vsetci ludia z tejto informacie nebudu prosperovat aj ked je jasne, ze len inzulin za to priberanie nemoze. Ale priberanie tuku nie je podstatne, pretoze to je zachranny mechanizmus tela, ktory treba ocenit. Bez priberania by sme mreli ako muchy. Podstatne je metabolicke zdravie (mitochondrie) a tam nadmiera inzulinu je zasadny problem.

A ked sme pri svaloch, nie su svaly ako svaly. Takze bude fajn specifikovat o akych svaloch sa bavime. Ci o tych metabolicky nepotrebnych (cize umelo fukanych cez sterilne lineralne fitness cvicenia a tony suplementov) alebo takych, ktore maju aj vplyv aj na kvalitu prace mitochondrii v bunkach, na laktatove prahy, na VO2MAX, na pestrost pohybovych kompetencii, atd...

A netusim, ako sa da kontrolovat inzulin - co je odporucanie na zaver clanku. Bude niekto chodit 5x za den do labaku ci? Preco nie su lowcarb/keto dlhodobo vhodne? Na zaklade coho, v porovnani s cim a vzhladom na co? To ze pri lowcarb moze mat niekto (nie kazdy) nizsie hladiny testosteronu ako je norma moze byt pre jeho dlhovekost a zdravie len prospesne. Mensia provokacia mTOR = pomalsie starnutie = mensia sanca ze dostanes rakovinu = menej agresie. Ano budes mat aj menej fukanych EGO svalov a o par cm mensi biceps. Ale co tam potom, ked sa tejto nadhery metabolizmus aj tak zbavi pri prvej prilezistosti (napr chorobe, hlade a pod)?

Tak ale ked treba pridat zopar fajn poznatkov o ucinkoch lowcarb/keto stravovania (nie diety), prikladam zopar poznatkov pre tych, co sa radi sprtaju vo fyziologii ci vede:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16871438
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19099589
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25287761
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17219068
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16359551
Vlado
Pridané: 29.06.2018, 10:47
Pridané: 29.06.2018, 10:47
Kolega Andrej s vami uz vraj komunikuje. Lowcarb stravovanie v kombinacii s ciastocnym hladovanim je vsak sposob, ako posilnit pracu mitochondrii a teda zlepsit celkove metabolicke zdravie cloveka.
Vlado
Pridané: 07.04.2016, 00:32
Pridané: 07.04.2016, 00:32
Nie som si isty, ci je spravne hovorit o tom, zeby sme dnes propagovali vysoko tucne jedla v kombinacii s vysokym obsahom sacharidov. Este kedysi davno, kedy sme neriesili obmedzovanie sacharidov vo vyzive tak zasadne, sme odporucali kombinovat sacharidy s tukom kvoli pomalsej glykemii. Ale to bolo ozaj davno a dnes za najoptimalnejsiu kombinaciu povazujeme vela zdravych tukov + bielkoviny a zeleninu. Ak chces vediet ako strategicky pouzivat sacharidy, prestuduj si tento clanok:

https://www.vladozlatos.com/blog/clanky-o-zdravi/sacharidy-pouzivajte-ako-dobrych-sluhov.html#2101

Okrem toho zatial co u niekoho je horny limit sacharidov (ci uz bez alebo s tukmi) umiestneny velmi vysoko (ma dobru hormonalnu citlivost, dobre metabolicke zdravie, vykonnost, atd), tak u druheho to moze byt ledva polovicna tolerancia, kvoli opacnemu zdravotnemu stavu. Takze pausalna odpovede ze X sacharidov a X tukov spolu je nespravna neexistuje. Horne aj dolne limity prijmu makrozivin si musi najst kazdy sam za seba a ten sa meni nie len podla aktualneho zdravotneho / kondicneho / metabolickeho stavu, ale meni sa aj v priebehu zivota. Najma so stupajucim vekom citlivost na inzulin klesa, cize ma zmysel o to viac obmedzovat sacharidy vo vyzive. Vo vseobecnosti (bez prihliadnutia na individualitu) odporucame sacharidov orientacne 50 - 100g / den, najlepsie z bezlepkovych zdrojov (ryza, zemiak, batat, pseno...).
Vlado
Pridané: 20.05.2016, 11:55
Pridané: 20.05.2016, 11:55
Mas pravdu, to som nespomenul, hoci je pravda, ze to velmi pomaha. Clanok bol vsak zamerany najma vyzivove opatrenia, nie celkove pre zlepsenie zivotospravy a zvykov. No jednoznacne terapia chladom patri k sirsiemu pohladu ako zlepsit svoje metabolicke zdravie. Aj u nej ale plati, ze hormeza je dolezitejsia ako nekriticke prehananie: https://slovnik.vladozlatos.com/hormeza.html
Vlado
Pridané: 23.04.2017, 09:29
Pridané: 23.04.2017, 09:29
Ketrin suhlasim s Danou, ze jednoducho v tomto obdobi zivota je nezmyselne zacinat s novym vyzivovym smerom, ak doteraz tvoje telo bolo zvyknute na nieco ine. Najhorsie co sa ti moze stat je, ze prestanes kojit, lebo nebudes moct. To pre tvoje dietatko nebude vhodne, koj tolko, kolko mozes a je ti prijemne. Pre dieta je to uplne iny start do zivota.

Tym vsak nechcem povedat, ze si nemas davat pozor na to co skonzumujes. Prave naopak. Ci to uz bude v pomere lowcarb alebo paleo, alebo inom, je nevyhnutne, aby vsetko co vlozis do ust, malo najvyssiu kvalitu, pretoze ty nekrmis len seba, ale nepriamo aj dietatko. A hoci je tvoje telo inteligentne a vzdy zariadi, aby v tvojom mlieku bolo co najviac nutricnej hodnoty, moze sa to diat aj na ukor tvojho zdravia a imunity. Kojenie ta nutricne "vykradne" - mineraly, vitaminy a vsetky dolezite latky z tvojho tela pojdu do mlieka - a to moze podlomit tvoje zdravie. Preto sa stravuj dosledne a ked prestanes prirodzene kojit, zacni sa zaoberat optimalizaciou svojho stravovania tymto smerom, aby si vyladila aj svoje metabolicke zdravie, svoju estetiku a vsetko to, po com tuzis. Drzim palce.
Vlado
Pridané: 18.10.2017, 11:40
Pridané: 18.10.2017, 11:40
Tsunami dokazov o zdravotnych benefitoch lowcarb alebo keto stravovania tu uz bola davno a teraz sa ta vlna len neustale zvacsuje. Problematika je vsak komplikovana a jeden spravny navod na optimalny zivotny styl (a zdravie) neexistuje. Potrebujeme aj cukry ale nie v takom mnozstve ako sa myslelo a tych 20-30% je bohato postacujuce uplne pre kazdeho (aj vrcholoveho vytrvalostneho sportovca). Myslim si, ze cesta, ako si najst spravny zivotny styl (vcitane optimalneho zdravia) je bud:

A. pockat, kym nam to umoznia pokrocile technologie, ktore o nas budu zbierat dostatocny objem dat o nasom tele. Ci uz premenlivych i nepremenlivych od genetiky, cez zdravie traviacej sustavy (gut biome), metabolicke zdravie, biochemiu a aktualne zmeny v roznych parametroch (glukoza, inzulin, ketony, ine), az po fyzicku kondiciu. A zaroven budu nam schopne pomocou umelej inteligencie (AI) a algoritmov poskytovat take sugescie na dalsie kroky, ktore nas budu neustale udrziavat v "norme" / rovnovahe (ktora bude aj tak individualne stanovena pre kazdeho zvlast vzhladom na big-data) = priechodne asi skor pre geekov?

B. vytvorit si vlastnu mentalnu i fyzicku "technologiu" (stoji to vela casu, usilia, penazi, pokusov, omylov, studia), ktora nas nauci citlivo pracovat so svojim telom, naucit sa mu rozumiet, pocuvat ho, spravne si veci interpretovat bez iluzii (co je zial bez dat nemozne), spravne mysliet a zit naplnujuci zivot bez autopilota. To je pre vacsinu ludi v modernej spolocnosti asi (?) nerealne. Obzvlast ak tu mame medialny balast a verejne ohlupovanie na kazdom kroku.

Aby som vsak uplne grafomansky neodbacal, aktualne pripravujem clanok o cholesterole, LDL subfrakciach, hypercholesterolémii, normochlesterolémii, lipoproteínovom profile a inych zaujimavostiach. Odprezentujem moj aktualny zdravotny stav a cardiovaskularne riziko (po 7 rokoch keto stravovania) a clanok podopriem studiami a vysledkami vedeckych vyskumov prof. MUDr. Stanislava Oravca, CSc. Bude to zaujimave citanie, asi aj dost provokacne vzhladom na dnesnu WHO agendu, tazeniu proti saturovanym tukom, atd...

Preto sa uz vobec necudujem, ked lekari na celom svete zacinaju lowcarb / keto obhajovat a pouzivat vo svojej praxi. Rad by som s takymi lekarmi aj u nas na SK/CZ odborne spolupracoval v ramci ich praxe a konzultacne vypomohol s praktickymi detailami o problematike. Pochybujem, ze sa tak stane skor ako za 5-10 rokov...
Vlado
Pridané: 11.02.2017, 23:19
Pridané: 11.02.2017, 23:19
Na to viem (aj neviem) odpovedat uplne konkretne. Presne vzorove nutricne vypocty som spracoval s konkretnymi jedlami aj cez software v tomto e-produkte:

https://produkty.vladozlatos.com/metabolicky-protokol.html

Ale bez poznania tvojho celeho kontextu, preco sa pytas a co chces dosiahnut, su dalsie presne odporucania uplne zbytocne. Ak ti nase clanky a vsetky informacie v nich nepostacuju, pokojne sa obrat na mna pre osobnu konzultaciu. Len jedlo riesit vsak nestaci. Je tu aj pohyb, cvicenie, ciastocne hladovanie, zvyky, metabolicke zdravie, mentalne zdravie, vzory a idealy, ciele ci predsavzatia, atd... Ak mas nejaku inu otazku, na ktoru sa da lahsie odpovedat, pripadne nasmerovat ta na dalsie zdroje, pokojne sa pytaj...
Vlado
Pridané: 15.05.2018, 00:03
Pridané: 15.05.2018, 00:03
Dobry den, odpovedam:

1. vasa otazka akoby nenasledovala po precitani tohto clanku, alebo skutocne nasledovala? Chcete si obhajit svoj cukrovy metabolizmus alebo chcete polemizovat o tom, ci je pre vas trochu viac vhodna mliecna ci rastlinna strava v ramci pomeru aky uvadzam? Nechcem sa vas nijak dotknut, ale sacharidy nie su esencialna zivina a o vyske prijmu sacharidov (ved nejake vzdy predsa konzumovat mozete) rozhoduje vasa hormonalna citlivost a napriklad zdravotne riziko (miera poskodenia metabolizmu, prepuknutie choroby a pod).

2. Rad by som na otazku odpovedal, ale to nie je mozne bez toho, aby som poznal cely kontext danej osoby, jej zdravotny stav (napr. biochemia), kondicny stav, metabolicke zdravie, % tuku, presne zlozenie jedalnicka a tak dalej. Pokial sa chcete prihlasit na konzultaciu a viete si tuto "domacu ulohu" splnit, tak aj na tuto vasu otazku vieme najst odpoved.

3. Poznate celu genezu vasho zdravotneho stavu? Sledovali ste si tento parameter aj pred tym, ako ste zacali s tymto zivotnym / vyzivovym stylom? Je tento vas zdravotny stav na ustupe alebo vzostupe? Podla coho vieme ze tento prejav je problem? Co o vasom zdravotnom stave hovoria prezradzaju parametre? Ako vidite, su to otazky mozno aj na inych odbornikov, napriklad lekarov, s ktorymi ste historicky v kontakte a teda maju o vas zozbieranych najviac informacii.

4. Podla coho si budete exaktne meriat ci danu hranicu presiahnete? Budete si zapisovat do nutricnej aplikacie presne vase jedla?

5. Akakolvek neoptimalna aplikacia / manipulacia s vyzivou moze viest k strate menzesu.

Ako vidite, vase otazky nie su jednoduche a nabadaju ma pytat sa desiatky dalsich otazok, preto ak potrebujete individualne pomoct, pokojne sa prihlaste na osobnu konzultaciu. Na druhej strane cim viac informacii z kazdej strany chcete cerpat, tym viac ocakavajte pomylenost, nejasnost smerovania, zmatenost. Preto navrhujem, aby ste sa rozhodla a informacie pouzila z takeho zdroja, ktory sa vam zda byt najvhodnejsi. Ak si potrebujete urobit jasno v mnohych veciach v ramci nami odporucaneho zivotneho stylu, pripajam aktualne spracovany online kurz, mozno sa vam zapaci:

https://kurz.vladozlatos.com
Vytvorte si účet



Vyhľadávanie

NAŠE PROJEKTY

Vlado
Tina

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies na týchto webových stránkach.

Rozumiem